Deltagerne5

KORT NYT: Træskibsforeningen Faaborg afviklede onsdag eftermiddag den første ordinære generalforsamling efter stiftelsen sidste forår. Det blev en hyggelig og livlig komsammen med masser af optimisme, gode idéer og visioner. Her er en del af de mange skibsredere/skibsreddere foreviget efter den vellykkede generalforsamling. Bag det oprindelige navnebrædt fra søsætningen i 1898 ses Grethe Hansen og Jan Valbak. I sin formandsberetning kunne Jan Valbak afsløre en række konkrete tiltag – og hemmeligheder. Lad os ile med at røbe den største: I næste måned når »Havgassen« dokkes i Faaborg, skifter den 119 år gamle dame navn fra »Havgassen« til det oprindelige »Haabet«. Grethe »Bjørnø« Hansen svinger champagneflasken mod stævnen – som hendes bedstefar gjorde, da hans skib løb af beddingen hos navnkundige Rasmus Møllers Værft, iøvrigt kun få hundrede meter fra den første søsætning. (Foto: Bjarne Bekker).

bedstefar-bjoernoe
Billedet af Grethe Hansens bedstefar her er fra Bøjden.