Kære brave venner af det samme egetræ i den salte sø!

Af Jan Valbak, formand

Havgassen blev i fredags trukket flot op af Faaborg fjord, og har siden stået på den store beddingsvogn hos Faaborg Værft, som velvilligt har stillet muligheden til rådighed. Der er skrabet, slebet, banket, kradset, rabattet, slået værk (Michael), pletmalet på den smukke krop – der heldigvis ikke ser så medtaget ud, som man kunne have frygtet.

Haavgassen-ved-broen
Snart skal »Gassen« iklædes en ny farvedragt – ja, selv hækjollen får en omgang – rundholdte og flagstang ligeså. Det har været en sej flok gode landkrabber/sømænd, der har knoklet i den stride blæst og Leif var mere sort i hovedet efter begningen end det skib, han nursede om!!!
Vi har stadig påsken at arbejde i, og vi når det vigtigste – nemlig at få bunden bragt helt i sikker orden. Der kan stadig melde sig folk til at slibe, male, ordne tovværk o.s.v. – ring blot 23 23 71 33 eller send mail til Jan Valbak på hookhouse@stofanet.dk.

Skruen»Haabet« vender tilbage

Tirsdag den 18. april kl. 17.00 ved kajen modtager alle, der har lyst, »Havgassen« ved Heimdal-siden. En lille højtidelighed bliver det også til, når »Havgassen« får sit gamle skilt og ikke mindst navnet »HAABET« af Faaborg tilbage. Og så Haab’er jeg, at mange faaborgensere og andet godtfolk får lyst til at dukke op. Se, snakke, føle, beundre og hygge med hinanden og den gamle dame.

Sang, mad, vin og en hilsen fra Ølguden Gambrinus

Fredag den 21. april fra kl. 18 bliver der fællesspisning i  Det Gamle Bibliotek på Byskolen.  Programmet er endnu ikke fastlagt i detaljer,  men der bliver – ud over god mad – mulighed for en virtuel tur i Øhavet. Det sker når journalist og forfatter Bjarne Bekker fortæller historien om Marstalskonnerten »Fulton«, om skipper Mogens Frohn Nielsen og hans arbejde med at bringe flere hundrede kuldsejlede unge på ret køl. Fortællingen ledsages af historiske filmklip, ramsaltet humor og fynske krøniker. Og ikke mindst – fællessang og en overraskelse fra Ølguden Gambrinus’ hof. Vi skal også snakke løst og fast om sommerens togter for medlemmer, sponsorer og anpartshavere.

bnundsyn

MENUEN er din egen velsmurte madkurv med alt, hvad hjertet begærer og din pengepung rummer 😉 Øl, vin, vand, kaffe sørger vi for er losset på stedet til Haabefulde penge, lover Jan Valbak og med ham den fulde bestyrelse 😉

Hold dig ikke tilbage
Måske andre vil smage!
(det rimede sgu’)

ps.: Går du tur på havnen, kan du fra Øhavscentret se »Havgassen« på bedding hos Faaborg Værft – det er et stolt syn!!

Billedreportage af Niels Rasmussen fra bestyrelsen.

• 14. april 2017 kl. 10:36 am
    Permalink

Hvilke krav har LAG-SØM før man vil udbetale den tildelte sum ? Og hvordan kan vi som forening honorere disse krav ?

• 14. april 2017 kl. 10:43 am
      Permalink

…den bedste til at svare er Kurt Kniep, der har ført forhandlingerne med LAG. Men vilkår fremgår også af LAG’s indstilling. Det primære er en finansieringsplan for restaureringen.
      pbv Bjarne Bekker

• 21. april 2017 kl. 12:01 pm

Kære Johannes.
      Jeg er ikke så tit inde på vores hjemmeside og ser derfor først dine spørgsmål nu.
      LAG-SØM synes det er en ordentlig økonomisk mundfuld vi har påtaget os i fbm. renovering af skibet og det er det også. Vi skal, iflg. de tilbud vi har indhentet fra værfter og leverandører, bruge en lille million for at få skibet i en stand som vi gerne vil have og derfor har LAG stillet som betingelse, at vi kan skaffe financiering for øvrige udgifter i fbm. renoveringen og det er så det vi er i gang med pt. Håber svaret er dækkende.
      Kurt Kniep