Månedens glade nyhed: 150.000 kroner til »Haabet«

dbc6db86-0de2-4c7d-b94f-dabbf6a2b013

Af Jan Valbak, formand

Efter en veloverstået beddingstur på Faaborg Værft, og en herlig omdøbning af skibet til HAABET, som jo er det originale fødenavn som Grete Hansens bedsteforældre gav skibet, fik vi snakket og snakket og snakket ved den første fællesspisning i foreningens historie. Det var en rigtig positiv og glad aften, hvor vi også fik præsenteret vores egen øl fra Refsvindinge: HAABETS HUMLE!!

Nu ligger Haabet så smukt ved mastekranen i inderhavnen, og hver onsdag vil der fremover være arbejds/hyggedag på skibet. Der vil være et hold fra kl. 09.00 om morgenen og et hold fra kl. 17.00 om aftenen. Man skal ikke melde sig til – men bare komme for at slibe, male, hyggesnakke osv –  hvis man har lyst. Michael Christensen har lavet en logbog med ”to-do-ting” og den ligger i kahytten på hylden til højre for trappen midtskibs.

Mogens Høirup havde et sejl, der passer som mesan, og vi kan dermed udskyde et køb af ny – tak Mogens, og så skal vi lige have handlet en 16-personers redningsflåde med dig så snart som muligt.

TILSKUD FRA FAABORG-MIDTFYN KOMMUNE

Vi har haft flere positive møder med kommunen omkring Haabet, og i går var vores anmodning om tilskud til købet af skibet på Økonomiudvalgets dagsorden. Afgørelsen var ventet med spænding, og det er med lettede hjerter at vi i bestyrelsen kan meddele alle i foreningen at Faaborg-Midtfyn kommune giver:

150.000,- kr til afdrag af lån i Sparekassen Fyn

Dette bevirker, at vi om meget kort tid kun skylder 30.000,- kr. på Haabet inden det er vores eget! Et beløb, vi skal have samlet i løbet af året, så vi er helt gældfri primo 2018. Tillykke alle sammen.

Nu kan vi komme videre med fondsansøgningerne, idet det betyder umådeligt meget, at vi har kommunens opbakning og interesse når vi kontakter fondene.

I den nærmeste fremtid vil der også bliver præsenteret nogle sejldatoer for medlemmerne. Vi har i bestyrelsen besluttet, at vi bruger forår og sommer til at lære skibet at kende – og dermed få sejlet meget med medlemmerne. I denne periode søges fonde, så vi forhåbentligt kan få Haabet på værft i efteråret, så hun bliver fornyet hvor den trænger.

Vi håber fortsat at deltage i Fyn Rundt for Bevaringsværdige Træskibe med foreningesmedlemmer. I forbindelse med Faaborg Sejlklubs VM i juli vil Haabet måske deltage som publikumsskib, hvor skibet ligger strategisk placeret for anker, og publikum bliver sejlet til og fra i gummibåde – herom senere.

Som altid, kære medlemmer, så brug skibet – inviter familien ned med kaffe/kage-kurven og hyg jer om bord mens den ligger ved kaj. DET ER JO VORES ALLESAMMENS SKIB!!!

Mange maritime hilsner
bestyrelsen